piątek, 10 stycznia 2014

Chleb mieszany na zakwasie

Zanim zaczniecie piec taki chlebek - trochę wyjaśnień na temat mego zakwasu. Nie robiłam sama zakwasu, nigdy nie miałam z tym do czynienia, też nie musiałam. Dostałam od koleżanki która piecze chleb swojski domowy chleb na zakwasie. Widziałam w internecie że są przepisy na zakwas, który się wykorzystuje na pieczenie do kilku chlebów. Mój zakwas jest zawsze odbierany z masy chlebowej którą mieszam na chleb. I tak proces się powtarza. Zakwas taki można przetrzymywać w lodówce nawet do 3 tygodni). 
Dlaczego chleb mieszany? Gdyby do pieczenia chleba użyta była tylko mąka żytnia chleb byłby ciężki i tzw."gliniasty". Mąka pszenna jest lżejsza i powoduje że chlebek jest bardziej pulchniutki.
Nie używam tu żadnych drożdży, żadnych maszyn do pieczenia chleba. Chlebek można poporcjować i  zamrozić. Przechowuje go bardzo dobrze.


 Potrzebne składniki ( na 3 blaszki )

- zakwas - 3 łyżki stołowe - nawet czubate
- 6 szkl. maki pszennej
- 6 szkl. mąki żytniej
- 6 szkl wody - ciepłej
- 3 łyżeczki soli
- dodatki pestki słonecznika, siemie lniane - ja sypię tak po pół szkl.
   ( mogą byc to inne dodatki: owoce, goji, żurawiny, płatki owsiane - co kto lubi)


Chlebek zazwyczaj robię wieczorem by z rana móc upiec świeżutkie pieczywo na stół

swojski chleb domowy przepis
Chleb domowy



Wszystko odmierzać i kolejno sypać do miski. Zalewamy ciepłą wodą i dodajemy zakwas.Wszystko mieszamy. odkładamy ponownie 3 łyżki zaczynu - na kolejne chlebki.
Smaruję miski np. margaryną, niektórzy smarują olejem, na dno blaszki kładę pasek papieru do pieczenia, ale tylko na sam spód. Wykładam masę chlebową do blaszek, tak żeby był o w miarę po równo. Wygładzam ją mokrą ręką. Odstawiam na około 12 godzin  pod przykryciem.
Piekę 1 godz i 20 min w temp 180'C. Można od razu posmarować delikatnie olejem - najlepiej bardzo miękkim pędzelkiem. Ja to robie po około 30 min od rozpoczęcia pieczenie, kiedy na chlebku zrobi się delikatne zapieczenie.   Po wyjęciu z piekarnika wykładam chlebki z blaszek , zeby odparowały i przeciągam boczki chlebków i wierzch mokrą ręką, by skórka nie była twarda.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz